GİRİŞ

Sosyo-ekonomik dengesizlikler çok eskiden beri eşsiz Yurdumuzda yaşanan bir olgudur. Bu dengesizliklerin derin sosyal patlamalara sebep olmamasının belki de en önemli sebebi, sosyal yardımın kurumlarının gösterdiği faaliyetlerdir. Kuruluş gayesi, eşyanın gerçek sahibine tahsis ve bu malları muhtaç insanlara dağıtmak olan vakıfların bu alanda faaliyet gösteren kurumların başında geldiği bir gerçektir. Bu vakıfta yardım deryasında bir katre olmak düşüncesi içinde olacaktır.

Bunun yanında gençlerimizin çağdaş eğitim almalarında devlet imkânlarının yetersiz kalması sebebiyle vakfımız bu konuda da gayret gösterme ve onlara çağdaş eğitimin tüm gereklerini en iyi şekilde vermek bağlamında her türlü imkânı sunma çabası içinde olacaktır.

İnsanın sağlıklı yaşaması, ancak sağlıklı bir mekânda olabilir. Sağlıklı bir mekânı en etkileyen faktör de çevredir. Bu sebeple vakfımız insanların ve özellikle de genç ve çocukların sağlıklı bir ortamda yetişmeleri ve yaşamaları için gayret ve olanaklarını bu çerçevede kullanmaya özen gösterecektir.

Başarıya ulaştıracak olan ancak Allah’tır.

Vakfın Adı:

Madde 1: Vakfın adı BOĞAZİÇİ VAKFI’ dır.

Vakfın Merkezi ve Diğer Üniteleri

Madde 2: Vakfın Merkezi İstanbul’dur. Vakfın adresi Gülfem Hatun Mah. Hüdai Mahmut Sok. Erkam Apt. No:15/1 Üsküdar/İSTANBUL’dur. Yönetim Kurulu kararı ile bu adres değiştirilebilir. Vakıf, ilgili mevzuat çerçevesinde yurt içinde veya yurt dışında şubeler, temsilcilikler veya irtibat büroları açabilir. Açılmış olanları kapatabilir.

Vakfın Gayesi ve Hizmet Alanları

Madde 3:

A-VAKFIN AMACI

Vakfın amacı;

  1. Dil, ırk, cinsiyet gibi bir ayrım gözetmeden yardıma muhtaç insanların ihtiyaçlarını karşılamak,
  2. İnsanların sosyal sorumluluk bilincini, yardımlaşma ve dayanışma duygusunu geliştirmek,
  3. Eğitim faaliyetlerine destek olmak, eğitim kurumları yapmak, yaptırmak, işletmek, işletmelerine iştirak etmek,
  4. Sağlık faaliyetlerinde bulunmak,
  5. Çevrenin korunmasına ve ağaçlandırılmasına yönelik faaliyetlerde bulunmak,
  6. Bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmaları yapmak,
  7. Milli ve manevi kültürün korunmasına yönelik faaliyetler yapmak,
  8. Sosyal ve kültürel faaliyetler yapmak,

B-VAKIF BU AMAÇLARINI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN AŞAĞIDA BELİRTİLEN FAALİYETLERİ YAPAR

  1. Yardıma muhtaç, kimsesiz, dul, yetim, öksüzleri, sokak çocuklarını, sokakta kalmış her yaşta insanı, hastaları, yurdundan ayrı kalmışları, mültecileri, yolda kalmışları himaye eder ve her türlü ayni ve nakdi yardım yapar. Yoksul, ihtiyaç sahibi, bakıma muhtaç, mülteci, sokakta kalmış insan, kimsesiz, sokak çocuğu, garip kavramların tanımı ve bir kimsenin bu kapsamda değerlendirilip, değerlendirilemeyeceği hususunda yönetim kurulu münferiden yetkilidir. Yönetim kurulunun bir kimsenin bu gruplardan birine girdiği yönündeki tespiti tartışılamaz.
  2. Bu yardımların gerçekleşmesine katkı sağlayacak veya bundan bağımsız olarak huzur evi, barınma evi, sığınma evi, aşevleri, kesimhaneler, kreşler, Anaokulları, misafirhaneler, ibadethaneler, kültür merkezleri açar, açılmasına yardımcı olur veya açılmış olanların işletilmesine katkıda bulunur.
  3. Gıda Bankacılığı yapar. Kendi bünyesinden ya da herhangi bir gıda bankasından aldığı her türlü yardımın dağıtımını üstlenir.
  4. İhtiyaç durumu belirlenen kişi ve ailelere sağlık, sosyal yardım ve eğitim yardımlarında bulunur.
  5. Sosyal amaçlı mağazalar ve sair tesisler kurar, işletir ve bu tür müesseselere her türlü ayni ve nakdi yardımda bulunur. Ayrıca ihtiyaç sahiplerine yönelik yemek dağıtımında bulunur aş evleri açar ve bununla ilgili hizmet satın alır.
  6. Yoksulluğun azaltılması, istihdamın arttırılmasına yönelik projeler hazırlar ve uygular. Bu amaçlar doğrultusunda faaliyet gösteren kuruluşlarla işbirliği yapabilir, projelere destek verebilir, gerçek anlamda yoksulların tespiti için çalışmalar yapar.
  7. Vakıf, bu amaçları doğrultusunda çalışmalar yapan kuruluşlara destek verebilir, işbirliğinde bulunabilir.
  8. Çocuk ve gençlerin ücretli veya ücretsiz eğitim ve öğretimi için her türlü maddi ve manevi desteği sağlar. Genç ve çocukların sağlıklı bir ortamda eğitimlerini sürdürmeleri için gerekli önlemleri alabilir, eğitim kurumları açabilir, yoksul öğrencilerin iaşe ve ibatelerini sağlayıp, yiyecek, giyecek, araç ve gereç temininde bulunabilir, eğitimin her kademesindeki öğrencilere, burs verebilir.
  9. Vakıf amaç ve gayeleri doğrultusunda binalar yapar; işletir veya işletme hakkını devreder.
  10. Aile ilişkileri ve çocuk-genç, eğitimleri hususlarında halkın eğitilmesi faaliyetlerinde bulunur. Konferanslar düzenler. Sertifikalar verir.
  11. Çocuklar ve gençleri maddi ve manevi açıdan iyi düzeyde eğitim almalarına katkıda bulunmak üzere yazılı, eser, belgesel filimler hazırlayabilir. Bunların altyapılarının; senaryo, yapım gibi bir kısmını veya tamamını yüklenebilir.
  12. Çocuklara yönelik çocuk kulübü, çocuk tiyatrosu, çocuk sineması gibi onların ve bedensel ve zihinsel gelişimine katkı olacak yerler açabilir.
  13. Çocuk ve gençler için okuma ve yazma, lisan öğrenme ve el becerilerini geliştirerek meslek edinmelerini sağlamak için kurslar, atölyeler ve benzeri yerler açabilir.
  14. Kimsesiz, fakir ve muhtaç kişilerin çocuklarının her seviyedeki eğitim ve öğretimlerine katkıda bulunmak için ayni ve nakdi yardımda bulunabileceği gibi, bunların kalabilmeleri için yurt, pansiyon, misafirhane, gibi yerler edinebilir, bu gibi yerlerin işlevini sürdürebilmeler için bütün işlemleri yürütebilir.
  15. Yurt dışından başarılı, kabiliyetli veya muhtaç öğrencileri getirip eğitim ve öğrenimlerini yaptırabilir ve böyle kişilere lisansüstü eğitimleri de dâhil olmak üzere her türlü desteği verebilir.
  16. Özellikle gençlerin ileriye dönük başarılı ve faydalı insan olarak yetişmeleri, maddi ve manevi yönden gelişebilmeleri ve bu kişilerin milletimize ve ülkemize yaraşır insanlar olması için yarımalar düzenleyebilir, burslar verebilir, ödüller koyabilir.
  17. Bakıma muhtaç, kimsesiz ve fakir hastaların bakımı ve her türlü tedavisi için hastane, poliklinik veya benzeri gibi yerler tesis edebileceği gibi, bu nevi kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapabilir, ortak olabilir. Ayrıca ilaç ve benzeri tıbbi harcamalara katkıda bulunabilir.
  18. Vakıf elde ettiği brüt gelirlerinin en az 2/3’ünü (üçte ikisini) vakfın amaçları doğrultusunda harcar.
  19. Gönüllü sağlık ekibi kurar, meslek içi eğitim verir, ihtiyaç duyulan bölgelere yurt içi ve yurt dışına insani yardım için sağlık elemanı ve tıbbi malzeme gönderir. Toplumu sağlık konusunda bilinçlendirmek üzere etkinlikler düzenler.
  20. Vakıf ilmi ve milli, dini kültürün gelişmesine ve evrensel kültürün yayılmasına katkıda bulunmak için bilim çevreleri ile işbirliği yaparak veya yapmadan her türlü toplantı düzenleyebilir. Bilimsel araştırmalar yapabilir. Buralarda ortaya çıkacak bilimsel fikirleri ve belgeleri yayımlayabilir. Bu kültürün gelişmesi için yurtiçi ve yurt dışı faaliyet, yayın ve çalışmalara maddi ve manevi katkıda bulunabilir. Bu konuda faaliyet gösteren dernek ve benzeri gibi kurum ve kuruluşlar ile birlikte çalışabilir.
  21. Yasaların düzenlediği çerçevede kalmak kaydı ile vakıf kendisi her türlü ibadet yeri açabileceği gibi bu kabil yerlere ayni ve nakdi yardımlarda da bulunabilir.
  22. Milli ve dini gün ve gecelerin anlamına uygun merasim, şölen, panel, konferans gibi toplantılar düzenler ve her türlü ikramlarda bulunabilir.
  23. Yukarıda sayılan vakıf hizmetlerinin tümünü veya bir kısmını yasalar çerçevesinde mevzuatın gerektirdiği şartları yerine getirerek yurt dışında da yürütebilir. Vakıf bu gaye ile yurtdışında şube, temsilcilik açabilir ve vakfın gayesi ile çelişmeyen uluslararası bir veya birden çok kuruluşa üye olabilir. Yurtdışında taşınır ve taşınmaz edinebilir ve bunların gerçekleşmesi için her türlü eğitim ve öğretim kurumu kurup işletebilir.
  24. Vakıf, faaliyetlerini ifa edebilmek için, taşınır ve taşınmaz mallar edinebilir. Resmi kurum ve kuruluşlarla protokoller yapabilir.

 

Vakfın Gayesini Gerçekleştirmek İçin Yapabileceği İş ve İşlemler:

Madde 4: Vakıf amacına ulaşmak için yasal sınırlar içinde ve mevzuata uygun olarak aşağıdaki hukuksal işleri yetkili organları eli ile yapmaya yetkilidir.

Yurtiçinde ve yurtdışında miktarı ve değeri kısıtlanmamış taşınır ve taşınmaz mallara bağış, vasiyet, satın alma ve kiralama suretiyle sahip olmaya ve kullanmaya Vakıflara ilişkin yasa ve tüzük hükümleri uyarınca sahip olduklarını satmaya, devir ve ferağ etmeye, kiraya vermeye, gelirlerini almaya ve harcamaya, Vakıf amaç ve hizmet konularına aykırı olmamak koşulu ile yapılacak bağış ve vasiyet, satın alma ve her türlü yollarla edindiği taşınır ve taşınmaz malları ve paraları yönetim ve tasarrufa, harcamaya, Vakfın gelirlerini arttırmak için pay senetleri, intifa senetlerini bunların obligasyonlarını, hak veya alacak olarak ifade edebilen her tür senet ve bütün kuponları ve diğer menkul değerleri almaya ve Vakfın amacı gerektirdiğinde bunları değerlendirip satmaya, Vakfın amaçlarına benzer çalışmalarda bulunan yurtiçi ve yasal izni aldığında yurtdışındaki Vakıflarla işbirliği yapmaya, yerli ve yabancı vakıfların üst kuruluşlarına üye olmaya bunlarla uluslararası ilişkilerini geliştirmeye, yerli ve yabancı Vakıflardan yardım almaya, bu yardımı sağlamak için anlaşmalar yapmaya, amaçlarına harcayacağı gelirlerini arttırmak için para ya da mal varlığına giren değerlerle şirketlere ve yönetimlerine katılmaya, katılma paylarına karşılık temettü ya da kar paylarını amaç ve hizmet konularına uygun araç gereçlerin yapım ve ithalatına ayırmaya, taşınmaz malların irtifak, intifa, sükna, üst hakkı, rehin, ipotek gibi mülkiyetten gayri ayni hakları kabule, bu hakları kullanmaya, olan ya da olacak gelirleri ile kuracağı sözleşmeler için taşınır ve taşınmaz malların rehini dâhil her türlü güvenceleri almaya geçerli banka kefaletlerini kabule, vakfın amaç ve hizmet konularını gerçekleştirmek için gereğine ödünç almaya taşınır veya taşınmaz malları rehin göstermeye, kefalet ve diğer güvenceleri her türlü çalışmalardan gelir elde etmeye ve vakfa gelir sağlamak amacı ile olağan işletme ilkelerine göre çalışacak iktisadi işletmeler, şirketler ortaklıklar kırmaya bunları doğrudan ya da denetimi altında bir işletmeciye işlettirmeye, vakfın hizmet konularından birinin ya da tümünün gerçekleştirilmesi için yararlı ve gerekli görülen girişim, tasarruf, mal edinme, inşaat ve benzeri sözleşmeleri yapmaya, amaç ve hizmet konularına, yararlı olabilecek gerçek ve tüzel kişilerle şirketler ve ortaklıklar kurmaya, yönetme işbirliğinde bulunmaya Türk Medeni Kanununun 48. Maddesinde belirtildiği üzere izinli ve yetkilidir.

Vakıf bu yetkilerini ve gelirlerini kanunla yasaklanan yönlerde ve maksatlarda kullanamaz.

Vakıf Organları

Madde 6: Vakıf, aşağıdaki organlar eliyle yönetilir.

  1. Mütevelli heyeti
  2. Yönetim kurulu
  3. Denetim kurulu

Mütevelli Heyeti:

Madde 7: Kuruluşu:

Mütevelli heyeti, vakfın en yetkili idare organıdır. Vakfın kurucuları, Mütevelli Heyetinin tabii ve devamlı üyeleridir.

Halef Tayini ve Mütevelli Heyetinin Yenilenmesi:

Madde 8: Mütevelli heyeti üyesi olanlar, vefatları, iş göremez hale gelmeleri, sürekli hastalıkları veya çekilmeleri halinde yerlerine Mütevelli Heyeti üyeliği yapacak en az iki aday ismini kapalı bir zarf içinde Yönetim Kurulu’na verirler. Bu zarflar, verenlerce her zaman değiştirilebilir. Mütevelli Heyeti, bu iki adaydan birisini seçer, zarf bırakmamaları halinde Mütevelli heyeti, yerine başka bir adayı re’sen seçebilir.

 

Mütevelli Heyeti Başkanı, Toplantıları, Karar Nisabı:

Madde 9:

  1. Mütevelli Heyeti Başkanı, Başkan Vekili, Mütevelli Heyeti tarafından iki yıl için seçilir.
  2. Mütevelli Heyeti iki yılda bir en az bir defa, yılın ilk üç ayı zarfında olağan toplanır.
  3. Mütevelli Heyeti üyelerinden üçte birinin yazılı isteği üzerine en geç bir ay içinde olağanüstü toplantıya çağırabilir.
  4. Olağan ve olağan üstü toplantıların yeri, günü ve saati üyelere en az bir hafta önce duyurulur.
  5. Mütevelli Heyetinin toplantı yeter sayısı üyelerin yarıdan bir fazlasıdır. Karar yeter sayısı ise, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğudur. İlk toplantıda, toplantı yeter sayısı toplanamadığı takdirde en az bir hafta sonra yapılacak toplantıda nisap üye tam sayısının (1/3) üçte birinden az olamaz. Mütevelli Heyetinde üyeler, başka bir üye tarafından vekâlet ile temsil edilebilir.
  6. Mütevelli Heyeti üyelerinin görev süreleri, hayatta bulundukları sürece devam eder.

Mütevelli Heyetinin Görev ve Yetkileri:

Madde 10: Mütevelli Heyetinin görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir.

  1. Vakıf Yönetim Kurulunun ve Denetim Kurulunu seçmek, gerek gördüğünde azletmek
  2. Vakfın senede ve yasalara uygun olarak idaresi için tüm yetkileri kullanmak veya bu yetkileri kısmen veya tamamen Yönetim Kuruluna kullandırmak,
  3. Lüzumu halinde vakıf senedinde değişiklikler yapmak,
  4. Vakıf mal varlığında Yasalar ve vakıf senedine uygun olarak her türlü tasarrufta bulunmak, iktisabi ve iltizami muameleleri yapmak, keza bu yetkileri dahi kısmen veya tamamen belirlenecek süreler için Yönetim Kuruluna devretmek,
  5. Gerekli gördüğü takdirde Yönetim Kurulu ve sair organlar için çalışma esaslarını belirleyen yönetmelikler hazırlamak ve uygulamaya koymak lüzumu halinde vakıf şube ve temsilciliklerinin açılması için karar almak bu hususta Yönetim Kurulu’na yetki vermek,
  6. Yönetim ve Denetim Kurulu raporlarını müzakere etmek, ibra etmek veya etmemek.
  7. Yönetim Kurulunun hazırladığı bütçeyi müzakere edip onaylamak veya düzelterek onaylamak.

Yönetim Kurulu:

Madde 11: Mütevelli Heyetince dört yıl sür için seçilen üye sayısı Mütevelli Heyeti’nin takdirlerine uygun olarak 7 kişiden oluşan yönetim ve icra organıdır. Mütevelli Heyeti üyelerinin dışarıdan da Yönetim Kuruluna üye seçebilir. Ancak Mütevelli Heyeti dışarıdan seçilen üyeler ikiden fazla olamaz. Mütevelli Heyeti Ayrıca 5 yedek üye seçer. Toplantı nisabı salt çoğunluk, karar nisabı da toplantıya katılanların salt çoğunluğudur. Ancak toplantı nisabı dörtten ve karar yeter sayısı da üçten az olamaz. Kurul başkan ve üyelerinin görev süresi 4 yıldır. Ancak, her mütevelli heyeti toplantısında 3 üye değiştirilebilir.

Yönetim Kurulu üyeleri üçten fazla seçilemezler; Ancak Genel Kurula katılan üyelerin 4/5’inin çoğunlukla seçmesi halinde herhangi bir üye peş peşe üç dönemden fazla yönetim kurulu üyesi seçilebilir.

Kurul, en az ayda bir kere toplanır. Gerektiğinde başkanın daveti ile her zaman toplanılabilir.

Üyelerden mazeretsiz olarak peş peşe 3 toplantıya veya bir yılda 5 veya daha fazla toplantıya katılmayanların yönetim kurulu üyeliği kendiliğinden düşer. Yerine Yönetim Kurulu kararı ile yedek üyelerden biri üyeliği düşen üyenin kalan süresi kadar müddet için seçilir.

Yönetim Kurulu’nun Görev ve Yetkileri

Madde 12: Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır.

  1. Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı temsil eder. Ancak Vakfa ait maddi veya manevi bir yükümlülük getirecek, vakfı ilzam edecek hususlarda biri başkan biri yönetim Kurulu üyelerinden herhangi biri olmak üzere en az iki Yönetim Kurulu üyesinin Vakıf Unvanı altındaki imzası vakfı temsil ve ilzam eder.
  2. Vakfın amacının gerçekleşmesi için gerekli hizmet ve çalışmaları eksiksiz yerine getirmek. Mütevelli Heyeti’nin verdiği görevleri yapmak.
  3. Mütevelli Heyeti’nin toplanmasından 3 ay önce tüm belge ve bilgileri denetim kurulu üyelerine vererek, bu kurulun, vakfın faaliyetleri ile ilgili rapor hazırlamasına yardımcı olmak.
  4. Vakfın mal varlığı durumunu ve faaliyetlerini gösteren raporu denetim makamına bildirmek.
  5. Yönetim Kurulu’nun iki yıllık faaliyetlerine ilişkin rapor hazırlayıp, Mütevelli heyeti toplantısından 10 gün önce mütevelli heyeti başkanına sunmak. Bu rapor vakfın bütçesini, plasman planını, çalışma dönemi programını, muhtemel gelir ve gider tahminlerini, ileriye dönük plan ve projeleri, b,r önceki döneme ait gerçekleşen gelir ve gider hesabını ve vakfın faaliyetleri ile ilgili gerekli tüm bilgileri içermek zorundadır.
  6. Yararlı ve zorunlu eleman atamak ve işine son vermek
  7. Şube ve tesisler açmak, iktisadi işletmeler kurmak, kurulu olanları satın almak, ortaklıklar ve şirketler kurmak, kurulu olanları satın almak veya bunlara ortak olmak
  8. Yönetim ve hizmet birimleri oluşturmak, bunların faaliyetlerini koordine etmek, yönlendirmek ve bunlara çalışma programları oluşturmak, bunları izlemek ve kontrol etmek
  9. Belli konularda bilimsel, bağımsız, gerektiğinde ücretli danışma kurulu oluşturmak bunların raporlarını tartışıp değerlendirmek, gerekiyorsa yayınlamak
  10. Vakfın tüm elemanları ile kuruluşların işlevini yaparken uyacakları kuralları belirleyen tüm yönetmelik, talimat veya benzeri kuralları koymak ve bunlara uyulup uyulmadığını kontrol etmek
  11. 4 üncü maddede sıralanan hukuki işlemleri yapmak konusunda kendisine ve vakfın başka organlarına düşen işleri koordine etmek ve yerine getirmek
  12. Yasada ve bu vakıfnamede sıralanan tüm görevleri yürütme organı olarak yerine getirmek.

Denetim Kurulu:

Madde 13: Denetim Kurulu, 3 asil ve 2 yedek üyeden oluşur. Vakfın ve yönetim Kurulunun mali ve hukuki konulardaki işlerini denetler. Denetim Kurulu Mütevelli Heyeti’nce Mütevelli üyeleri arasından veya dışarıdan iki yıllık süre için seçilirler. Deneticinin çalışmaları, vakfın kayıtları ile belgeler üzerinde yapılır.

Herhangi bir nedenle ayrılan deneticinin yerine sıradaki yedek denetici bir hafta içinde çağrılır ve ayrılan üyenin görev süresini tamamlar. Denetim Kurulu 6 ayda bir olağan olarak inceleme yapar. Gerektiğinde Mütevelli Heyeti veya yönetim kurulunun isteği üzerine olağanüstü inceleme yapabilir. Bu durumda, yönetim kurulu gerekli belgeleri saat içinde kurula vermek zorundadır. Toplantı ve karar yeter sayısı ikidir.

Denetim Kurulu’nun Görev ve Yetkileri:

Madde 14: Denetim Kurulu’nun görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir.

  1. Her altı ayda bir defter ve kayıtlar ile belgeler üzerinde yapılacak incelemeler sonunda saptayacakları hatalar, eksiklikler ve konular ile önerileri bir raporla Mütevelli Heyeti veya yönetim kuruluna bildirmek,
  2. Çalışma dönemi sonunda Bilanço ve Gelir-Gider çizelgeleri üzerinde yapacakları genel değerlendirme ve önerilerini bir raporla Mütevelli Heyeti toplantısına sunmak.

Mali Uygulamalar ve Vergi Bağışıklığına İlişkin İlkeler:

Madde 15: Vakfın mali uygulamaları ile ilgili ilkeler aşağıda gösterilmiştir.

  1. Vakıf Yönetimi, çalışma dönemi içinde elde ettiği brüt gelirlerin /’ünü yönetim ve yönetimi sürdürme giderleri ile yedek akçe ayrımı ve Vakıf mal varlığını arttıracak yatırımlara harcamaya yetkili olup /’ünü ise vakfın amaçlarının ve hizmetlerinin gerçekleşmesine tahsis eder.
  2. Yönetim ve yönetimi sürdürme giderleri ile yedek akçe ve Vakıf malvarlığını arttıracak yatırımlar için ayrılmış ödeneklerin tümü ya da bir bölümü Vakfın amaç ve hizmet konularına yönelik hizmetlere tahsis olunabilir.
  3. Vakfın amaç ve hizmet konularına tahsis ettiği ödeneklerin tümü ya da bir bölümü belli projelerin gerçekleştirilmesi için belli bir süre ile bir fonda tutulabilir.
  4. Vakfın amaç ve hizmet konularına tahsis edilen ödenekler, Yönetim Kurulu’nun uygun bulacağı, başka bir amaç ve hizmet konusu için kullanılabilir. Yönetim ve yönetimi sürdürme giderlerine ayrılan ödenekler, yedek akçe ya da Vakfın mal varlığını arttıracak yatırımlar için kullanılabilir.
  5. Vakfın amaç ve hizmet konularına yönelik hizmet ve tesislerden en az ½10 kapasite, yoksul ve yetenekli kimselere ayrılır.
  6. Vakfın işletme esasına göre defter tutulması esastır. Ancak, Vakfın vergi muafiyeti alması halinde Vakıf bilanço esasına göre gerekli defterleri tutar ve ancak bu durumda yıllık bütçeleri ile değişiklikleri uygulamadan önce Maliye Bakanlığı’nın onayına sunulur. Onaylanan bütçe aynen uygulanır.
  7. Vakfın gelir kaynaklarının elverişliliği oranında amaç ve hizmet konuları sıraya konularak uygulama yapılır.

 

Vakfın Fonlarının Muhafaza ve Değerlendirilmesi

Madde 16: Vakfa intikal eden veya edecek olan nakit paralarla nakit istimali mümkün olan her türlü menkul değer, gayelere uygun mahallere sarf edilince kadar, vakfa gelir sağlayacak şekilde, vadeli, vadesiz mevduat şeklinde muhafaza edilebileceği gibi, katılma payı hesaplarına da yatırılabilir. Altın ve dövize tahvil edilebilir. Yönetim Kurulu bu hususta takdir yetkisine sahiptir.

Vakıf İktisadi işletmeleri

Madde 17: Vakfın amaç ve hizmet konularını gerçekleştirme, uygulama, eğitim ve gelir sağlama amacıyla vakıf iktisadi işletmeleri kurabilir.

Yönetim Kurulunca onaylanacak İktisadi İşletmeler Sözleşmesinde Vakfın tesciline ilişkin bilgiler Vakfın amaç ve hizmet konuları, işletmenin çalışma koşulları, yönetim biçimi ve temsili, yöneticilerin sorumluluğu ve ilkeleri ile denetme ilişkin hükümler yer alır.

Vakıf İktisadi İşletmeleri, Ticari Sicil Nizamnamesi hükümleri uyarınca tescil edilir.

Vakfın Tesmsil ve İlzamı:

Madde 18: Vakıf Yönetim Kurulu Başkanı, Başkan Yardımcısı, Vakıf, Genel Sekreteri ve Yönetim Kurulu üyelerinden herhangi ikisinin vakıf unvanı veya kaşesi altında müşterek imza atması esastır. Ancak Vakıf Başkanı veya Vakıf Başkan Yardımcısı resmi ve özel daireler nezdinde Vakfı tek başına temsil edebilir.

Ana Taşınmazların Satılamaması ve İstisnası:

Madde 19: Vakfın ana taşınmazları satılamaz. Ancak şartsız olarak bağış yapılan taşınmazların kanunun düzenlediği şartlarda satılmasına yönetim kurulu karar verebilir. Ancak Medeni Kanunun maddesinde sözü edilen durum ve koşulların değişmesi durumunda, bunların paraya veya başka bir şeyle değişmesi mümkündür.

Vakıf Senedinde Değişiklik:

Madde 20: Vakıf senedinde yapılacak değişiklik, mütevelli heyeti veya yönetim kurulu üyelerin ¼ nün yazılı teklifi üzerine mütevelli heyetinin 2/3 onayı ile yapılır. Değişiklik işlemlerini yönetim kurulu yürütür.